miercuri, 28 aprilie 2021

VREMURI NOI - O ALTĂ EDUCAȚIE

 PASIUNEA TA-ȘANSA MEA-VIITORUL NOSTRU MAI BUN


                                                CONTEXTUL ACTUAL

 Societatea noastră este într-o continuă schimbare ca urmare a progresului Științei și Tehnologiei. Trecerea la înalta tehnologie se face într-un ritm extrem de alert. Ni s- a schimbat felul în care învățăm sau ne distrăm, facem sport sau călătorim. Putem alege modul în care vrem să ne conectăm și să interacționăm cu cei din jur, deci și mentalitatea noastră, dar și felul în care ne educăm copiii trebuie să se schimbe.

          Multe slujbe care au existat  dispar și în același timp apar altele care au nevoie de competențe noi- competențele STEAM. Acestea sunt un ”pașaport pentru un viitor mai bun”. Cererea angajatorilor      pentru o astfel de forță de muncă este stringentă, mare și continuă să crească. Sunt căutați aceia care se       pot adapta rapid tuturor acestor schimbări și pot face față cu succes provocărilor.

 



SCHIMBAREA - STEM EDUCATION

 

          Pentru noi,  a început schimbarea  cu abordarea Educației STEAM -  șansa pe care le-o oferim copiilor de a-si simula viitorul, de se pregăti pentru el.

Trebuia să găsim cea mai bună soluție de a îmbina utilul cu plăcutul, pentru a ajuta cât mai mulți copii, chiar și pe cei aflați în situații de risc, să dobândească competențele necesare. Ne-am simțit atrași și sprijiniți de toate oportunitățile pe care această formă de educație le aduce, ca să nu lăsăm interesul și curiozitatea copiilor în utilizarea tehnologiei să se stingă și să le arătăm că învățarea poate continua și in situații dificile, neprevăzute –cum au fost cele din ultimul an. Am înțeles cu toții  că trebuie să găsim mereu soluții ca  elevii    se pregătească conform timpurilor pe care le trăiesc, conectându-i la  viitorul lor care va fi mai bun dacă sunt educați astfel, dezvoltându-li-se competențele de Comunicare, Colaborare, Creativitate, Gândire critică. Pe lângă acestea esențiale pentru o educație de calitate sunt Pasiunea profesorului pentru disciplina pe care o predă și Dragostea față de copiii pe care îi educă. Acesta este tipul profesorului care poate capta atenția copiilor, îi motivează și inspiră.

ÎNCEPUTURILE…                                              




          Ne bucurăm de oportunitățile oferite de STEM Discovery Campaign, dar și de cursurile organizate de European Schoolnet, deoarece sunt modalități de a ne upgrada modul de abordare a predării-evaluării. Învățăm noi și dăm mai departe elevilor.

          Am desfășurat la clasă, in ultimii 2 ani, opționale de robotică și științe spațiale pentru cei mici. Tot timpul încercam să aflu care este părerea lor referitoare la aceste activități, să le descopăr interesele și pasiunile pentru a continua învățarea. Când citeam  feed-back-ul  înțelegeam că aceste activități interesante sunt oportunități excelente de a favoriza dezvoltarea unei mentalități sănătoase și inovative, de a socializa și coopera antrenându-i valorizându-le trăsăturile pozitive de caracter, ajutându-i să se adapteze și integreze. Arătându-le că îmi pasă de ei, atrăgându-i în activități care îi     interesează,    i-am motivat  pe elevi să își dorească să învețe mai mult. Așa au fost  implicați în propria lor învățare. Le-am încurajat curiozitatea naturală față de lumea înconjurătoare, stimulându-le dorința de a descoperi, capacitatea de a înțelege, puterea de a gândi. Li se  măresc astfel șansele de adaptare.



OBIECTIVELE ACTIVITĂȚILOR CARE AU CONDUS LA FORMAREA COMPETENȚELOR  STEAM:  

Științe – prin implicarea în activități interactive, pentru a învăța modul în care oamenii de știință rezolvă problemele folosind metoda științifică. Copiii trebuie să învețe cum să observe, să colecteze date și să se implice în realizarea unui proiect științific.  Tehnologie- prin învățarea programării, a dobândirii abilităților necesare  rezolvării problemelor, participând la activități interactive de gândire computațională  

Inginerie - prin descoperirea de noi modalități de a rezolva provocările de societății de azi, ceea ce implică participarea la activități de ”proiectare hands-on” și formarea de abilități tehnice care să îi ajute în viață(realizarea de lucruri de care să beneficieze societatea) înțelegând că inginerii sunt creatori de orice, de la biologie la programare pe calculator. Inginerii fac lumea un loc mai bun.

 Arta–prin realizarea conexiunii între artă și tehnologie integrând programarea, analiza și designul, construcțiile și medicina cu electronica, roboții și mașinile viitorului.

 Matematica – prin dezvoltarea gândirii bazată pe calcul, concentrându-se  pe rezolvarea problemelor,  prin aplicarea soluțiilor din viața reală, provocând elevii să facă legături logice între cauze și efecte, exersându-și  gândirea în ceea ce privește înţelegerea și realizarea unor alegeri complexe.

 

CERINȚE - PARTENERIATE 

Pentru noi  este o șansă extraordinară  organizarea acestor activități STEAM care fac parte din timpurile pe care le trăim. Un  profesor trebuie să îi pregătească pe elevii lui pentru viitor, să le ofere posibilitatea de a-și forma competențele necesare, să le valorizeze potențialul. Profesorul e unul dintre modelele principale ale elevilor. Cu activitățile pe care le-am desfășurat ne-am înscris la diferite concursuri regionale, naționale și internaționale reușind de multe ori să obținem rezultate foarte bune care ne-au adus sponsorizări- materiale necesare bunei desfășurări a activităților. Anul acesta au fost alături de noi  cei de la TME Education care ne-au oferit kituri de electronică și robotică, producându-le copiilor mare bucurie, dându-le șansa să pună în practică ceea ce învăță. S-a alăturat și am făcut echipă și cu colegul și soțul meu- profesor de muzică, mare pasionat de electronică, dar și  directori, părinți, alți parteneri  educationali- care au venit să ne ajute să desfășurăm aceste activități. Ne-am făcut un plan, conform scopului propus, am stabilit obiectivele, ne-am pregătit materialele și în februarie 2021 am fost gata de start.

LUMEA ROBOTICII

Lumea roboticii e fantastică și foarte atrăgătoare pentru copii. Aici ei intră cu plăcere și învăță cu interes despre știința care proiectează, construiește, controlează și acționează roboții. Ne-am amintit că la început îi știau  doar din povestirile SF despre de roboți, apoi i-am văzut în  STAR WARS și  acum au devenit o realitate, îi întâlnim peste tot. În casa noastră ei ne ajută să spălăm, să facem curat sau să gătim, ba chiar să tăiem iarba prin curte!! Si nu e doar atât. Pe medici îi ajută în investigațiile pe care le fac, dar și să realizeze operațiile dificile. Tot ei zboară și ghidează piloții, navighează cu marinarii, construiesc mașini și tot felul de construcții sau luptă în zonele periculoase. Pe muzicieni îi acompaniază, conectează oamenii, ne aprind imaginația și ne dau viață ideilor. Roboții fac acum tot felul de lucruri: de la cele mai mici componente ale  unui calculator până la rachetele ce explorează spațiul cosmic sau  adâncul mărilor.  Cum să nu dorești să știi mai multe, să faci mai mult?!

Să poți crea un robot ai nevoie de competențe STEAM. Pentru a-l crea specialiștii din diferite domenii- inventatori,constructori, artiști, ingineri …studiază lumea înconjurătoare, observă, experimentează, crează, analizează, testează. La fel ne-am proiectat activitățile și noi. Le-am gândit  și proiectat în manieră inginerească.

 MATERIALE ȘI SPRIJIN

          Anul acesta începând cu luna februarie, o dată cu revenirea la școală, am început și activitățile din cadrul SDC 2021,  încurajați fiind de toate inițiativele European Schoolnet și sloganul campaniei ” Sustainability and Citizenship”.  Am fost ajutați de kit-urile primite sponsorizare de la partenerii noștri  de la TME Education. Ei au apreciat activitățile noastre anterioare și-au dorit să ne susțină pentru a ne continua învățarea. TME Education își creează propriile truse educaționale care facilitează realizarea primilor pași, cât și continuarea drumului în domeniul electronicii. Spre uimirea și bucuria copiilor, am folosit în activități materialele primite. Abia așteptăm să descoperim și următorul kit educațional TME bazat pe placa Arduino, care permite inițierea în Arduino Uno.  Scopul lor e de a promova electronica drept carieră pentru tineri și de a furniza echipamente împreună cu tutorialele aferente pentru a-i sprijini pe pasionații de electronică și robotică, dar și instituțiile de învățământ.

ÎNTÂLNIRI CU ECOU I- 17.02.2021

          1. Pentru a le stârni interesul,  am programat o întâlnire uluitoare cu ”Mama Roboților”- Ana-Maria Stancu, fondatoarea unui proiect extraordinar- ROBOHUB. A reușit să găsească o soluție, în aceste timpuri grele, de a veni în sprijinul cadrelor medicale și a pregătit roboți cu lumină UVC care pot intra în spații contaminate  și semicontaminate pentru a inactiva virușii și bacterii. https://youtu.be/vuaa04x2zTU  Am înțeles că roboții ne sunt prieteni fiindcă SIMT(colectează date despre ceea ce se întâmplă în jurul lor)- GÂNDESC( cum să folosească informațiile pentru a face pasul următor)-ACȚIONEAZĂ( ca să facă ceva care să influențeze lumea înconjurătoare).  ”Ne-a primit” și pe noi la ROBOHUB.  După ce ne-a prezentat spațiul frumos aranjat ce reprezintă și ”casa roboților”, ne-a făcut cunoștință cu frații mai mici ai lui ESCU- pe care deja îl cunoșteam de la alte ateliere de știință și tehnologie la care participasem-  fel de fel de roboți concepuți în scop educaţional, pentru a familiariza copiii cu principiile de bază ale programării, stimulând dezvoltarea gândirii logice, a creativităţii. Rând pe rând s-au prezentat apoi cei mai mari : Alpha- robotul care i-a amuzat teribil si i-a îndemnat să facă sport, Elena și Amelia – fetele robot amabile și drăguțe, care pot lucra în restaurante ca să –i servească pe clienții pretențioși și, bineînțeles, faimosul ESCU- cel mai evoluat dintre ei- prietenul nostru deja. A fost aplaudat de multe ori la scenă deschisă pentru răspunsurile lui atât de convingătoare, dar și pline de sensibilitate. Are un șarm inconfundabil și știe cum să facă pe plac celor din jur. A fost răbdător și a răspuns la ploaia de întrebări venite din partea copiilor. Dacă răspunsurile mai elaborate erau bine documentate pe Wikipedia sau Google, unele nu știm de unde au venit… Cel mai emoționant moment a fost acela în care au primit răspuns la întrebarea ”Pe cine iubești, ESCU?”-” Eu iubesc toți oamenii!” și în ochii lui au apărut două inimioare. Am aflat ce rol are ”butonul roșu” și cum poți opri ca ceva neplăcut să se întâmple, că e poliglot, că iubește toate culorile… Timpul a trecut pe nesimțite și plini de optimism și veselie ne-am luat la revedere de la gazdele noastre prietenoase. Îi suntem recunoscători, Anei Maria Stancu pentru amabilitatea cu care ne-a primit în ”casa roboților” și ne dorim mult să îi  întâlnim din nou cât de curând.

          ÎNTÂLNIRI CU ECOU II -8.02.2021

          STEAM (stiinta, tehnologii, inginerie, arte si matematica) este o noua abordare a filozofiei STEM ce recunoaște valoare artelor atât in dezvoltarea armonioasă a individului cât și a societății uname. Așa că următorul nostru invitat, pe Zoom, a fost pictorul Daniel Zlota. De la el clasa noastră a primit  un pachet din însorita Spanie. Încercam să îl” scanam ”cu ochii minții pentru a spune ce este înăuntru. Au fost tot felul de răspunsuri amuzante : de la jucării, dulciuri, kituri de robotică, ochelari VR, instrumente de pictură... și apoi un glas firav a spus ”un tablou”. Evrika!! O liniște adâncă s-a lăsat. Nu ne venea să credem că e adevărat. Tabloul era însoțit de câteva câteva gânduri bune și urări. Am fost foarte fericiți și recunoscători.Vizitasem împreună cu copiii expoziția virtuală https://danielzlota.com/ și am privit cu o admirație sinceră și multă emoție frumoasele tablouri ce fac parte din colecții internaționale renumite. Aflați sub puternica impresie a trăirilor intense, am făcut un exercițiu de imaginație și am scris un text referitor la un tablou care ne-a atras . Fiecare copil a încercat să scrie povestea din spatele tabloului . A fost ceva atât de frumos! I-am trimis pictorului cu bucurie buchetul nostru de texte, ca să vedem dacă cineva a reușit să se apropie de adevăr…Întâlnirea cu pictorul Daniel Zlota a fost uimitoare și a venit la timpul potrivit ca să ne ajute în dezvoltarea noastră. Copiii au mare nevoie de modele adevărate care să- i inspire, să îi motiveze, să îi determine să își construiască visuri mărețe. Lecții importante de viață ne-a oferit din experiența sa personală : ” Succesul e o însumare de eșecuri pe care încerci să le depășești muncind” ne-a spus cu un zâmbet mare pe buze și cu o voce caldă și plină de emoție. Am înțeles că dacă îți dorești să faci ceva și nu reușești, e doar ceva trecător, poate e doar că încă nu ai studiat și muncit destul. Persoanele cu atitudine de învingător nu se dau bătute şi luptă pentru ceea ce îşi doresc. Totul e în puterea noastră. Trebuie doar să visăm, să planificăm, să muncim și să înfăptuim. Și încă un lucru foarte important pe care l-am reținut e că pasiunea este unul din secretele oamenilor de succes. Doar atunci când îţi place ceea ce faci vei reuşi să-ţi atingi adevăratul potenţial.

          ÎNTÂLNIRI CU ECOU III- 27.02.2021

          Pentru a fi buni specialiști STEAM e nevoie de o persoană cu o personalitate armonioasă,  care dă dovadă de  tărie de caracter, de curaj și stăpânire de sine, buni cunoscători ai propriei persoane, implicați în tot felul de activități și proiecte și  cu o  bună pregătire științifică. Atunci ne-am gândit că ne-ar putea veni în ajutor Cătălin Stoica care are o poveste de succes-datorită experienței sale de trainer, scriitor, manager TV…   Eram pregătiți de multă vreme să pornim într-o călătorie în lumea miraculoasă a Eu-lui nostru . Copiii au crescut și au nevoie de incurajări, de sfaturi, povestiri motivaționale, dar  și de  motive de bucurie și optimism. Ne doream să ajungem să ne înțelegem mai ușor pe noi, pentru a relaționa mai bine cu ceilalți. Într-o atmosferă de emoție intensă , cu multă măiestrie, Cătălin ne-a purtat prin ”Țara Fericirii”, deschizându-ne ferestrele minții, dar mai ales porțile inimii. Ne-a învățat rețete ale fericirii, ale unei vieți împlinite -din care nu lipsesc IUBIREA, IERTAREA, PERSEVERENȚA, ÎNCREDEREA, GENEROZITATEA…dar și cum să muncim pentru a ne clădi un viitor luminos sau cum să ne formăm o mentalitate de succes, trecând prin și peste eșecuri și luând-o iar și iar de la capăt. În acest mod, au aflat singuri ce îi încântă, ce îi inspiră și motivează, ce contează pentru ei, dar și pentru ceilalți. A meritat să ne dăm mâinile cu toții pentru a-i ajuta să -și descopere aspectele importante care îi definesc. Pentru că ei au o experiență de viață limitată și percepția lor despre ceea ce sunt e în continuă evoluție. Ei sunt concentrați mai mult pe prezent și au nevoie de modele. Acum știm că fericirea prevestește și precede o viață plină de realizări. Puteam aplica cele învățate și în activitățile noastre.

 LUMEA ELECTRONICII-  Scopul

Săptămânal, în toată această perioadă a Campaniei STEM 2021 am organizat diferite activități STEAM care au vizat domeniul electronicii, roboticii, printării 3D. A fost mult așteptată introducerea în fascinanta lume a electronicii. Reprezinta primul pas in explorarea și înțelegerea Științelor. În ziua de azi aceasta este prezentă în toate domeniile activităţii umane. De la banalul bec ce ne risipeşte întunericul până la telefonul mobil şi laptopul de care nu ne mai putem despărţi.

Scopul acestor activități (și al meu bineînțeles) este de a ajuta copiii de vârstă şcolară mică să înțeleagă ușor electronica. Mulți cred că pentru a învăța electronică trebuie să fii super inteligent, adult și să cunoşti matematica la un nivel superior. Elevii au descoperit că este posibil să învețe electronica ușor, la orice vârstă. M-am asigurat la fiecare lecţie că acest curs este pe înțelesul copiilor.  Electronica poate fi explicată într-un mod inteligibil, cu un limbaj mai simplu decât cel folosit în cărţile de specialitate. Am încercat să folosesc un limbaj adecvat copiilor, făcând apel, de fiecare dată când a fost nevoie, la comparaţii sau demonstraţii din universul lor cunoscut .

https://youtu.be/o94SkJ4SJVQ-  Inginerul electronist

ELECTRICITATE -SURSE ENERGIE

          Primele lecţii s-au axat pe înţelegerea de către copii a modului de comportare și de control al electronilor şi a mediilor conductoare prin care circulă curentul electric. Apoi am prezentat şi demonstrat cum funcţionează sursele de curent electric, cele care “animează” electronii în toate circuitele electronice(experimente cu lămâi, mere,…)

          Am provocat o discuție referitoare la importanța fructelor și a legumelor în viața de zi cu zi, chiar în diferite domenii. În  activitatea introductivă  am studiat alcătuirea acestora. Apoi a urmat  o scurtă sesiune de intrebări și răspunsuri referitoare la electricitate, la modul în care o putem obține, care sunt întrebuințările ei, urmând ca  să descoperim  asemănările dintre modul de funcționare a bateriilor și acumulatorilor și echivalența lor din natură.

          FRUCTELE ȘI LEGUMELE- SURSE DE ENERGIE DIN NATURĂ

          Folosind diferite fructe și legume, copiii au  realizat surse de curent electric continuu similar bateriilor și pe principiul acestora. Pe lângă fructe și legume( mere, lămâi, cartofi, ceapă) aceștia au folosit și două materiale conductoare diferite( Cu și Zn) cu rol de electrozi. Au introdus  o bucată de sârmă de cupru și un cui zincat (plăcuțe de Cu și tablă zincată) în părțile opuse ale fructelor obținând astfel la Cu elementul pozitiv și la Zn elementul negativ al sursei de energie. Au fost atenționați să nu conecteze (atingă) plăcuțele de Cu și Zn (înăuntru sau  in afara fructelor) pentru a nu produce scurt circuit. Datorită mediului acid sau  salign al fructelor sau legumelor, electronii de pe plăcuța de Zn vor migra pe plăcuța de Cu, producându-se astfel o diferență de potențial între cei 2 electrozi, diferență pe care o vor pune în evidență cu ajutorul aparatului de măsură, setat pe valoarea de 2 V curent continuu. Măsurând tensiunea la fiecare fruct, au  trecut  într-un tabel valorile obținute, apoi au conectat în serie mai multe ”elemente” pentru a obține o diferență de potențial mai mare. Când au ajuns la o tensiune de  ~4-5 V au conectat un led cu anodul la electrodul din Cu și catodul la elementul din Zn al sursei obținute prin legarea în serie a mai multor fructe. Au constatat aprinderea ledului, în consecință existența curentului electric din sursă. Formând echipe, au conectat  în serie cât mai multe fructe și legume pentru obținerea unei tensiuni maxime. La finalul experimentului au  observat că la extragerea plăcuțelor din fructe acestea s-au curățat și li s-a explicat că acesta este efectul acțiunii mediului acid existent în fructe care a eliminat, prin reacții chimice, stratul de oxid de la suprafață. In incheierea activității, au spălat cu apă abundent plăcuțele metalice, iar fructele le –au aruncat.

https://youtu.be/5BzIOMnyCX4 - 10 V

https://youtu.be/krIzW_k1kRw    - 10 V (eergie din fructe si legume)

 

SURSE DE ENERGIE LA SCARĂ MICĂ

Apoi a venit rândul să demonstrăm cel mai simplu procedeu de obținere a curentului electric folosind forța omului învârtind un dinam. Au conectat un led la acesta și au observat că ledul se aprinde, iar intensitatea luminoasă a acestuia crește pe măsură ce se mărește viteza de rotație a dinamului.   Li s-a explicat că mărind viteza de rotație a dinamului, crește diferența de potențial intensificând circulația electronilor în circuit  și implicit acest lucru determină creșterea intensității luminoase a ledului.

https://youtu.be/m7Wb1zJTwQ8-  Dinamul

 

          SURSE DE ENERGIE LA SCARĂ MARE

          Pentru început le-am  arătat un film în  care  le-am  prezentat diferitele moduri de producere a curentului electric prin convertirea altor surse de energie existente în mediul înconjurător.Ex: energie electrică este produsă de un generator care este rotit de vânt, apă, de energie termică( produsă prin arderea combustibililor fosili sau a energiei nucleare. Evoluția științei a permis obținerea curentului electric și prin alte metode- captarea energiei solare și transformarea ei în curent electric cu ajutorul panourilor solare sau pe cale chimică datorită bateriilor și acumulatorilor, pe cea geotermală, a mareelor… Apoi am discutat  despre  diferitele gadget-uri care ne înconjoară și pe care le folosim zi de zi în viața noastră(bec, Tv, frigider…)S-a  tras concluzia că fiecare folosește o sursă de energie pentru a funcționa.

          CONSTRUIM BATERII

          Formând echipe,  vor pune în practică modul de obținere a curentului electric prin metoda chimică. Folosind monede din cupru, folie de aluminiu și carton îmbibat în oțet în care s-a dizolvat sarea și așezându-le alternativ, sub forma unui sandwich, am obținut o sursă de curent continuu similară bateriilor din comerț.Au fost încântați să observe  că mărind numărul straturilor și tensiunea crește. Atunci le- a venit ideea de a se grupa și de a-și uni sursele în serie pentru a obține o tensiune mai mare. De aici au extras regula că prin conectarea în serie a surselor, se însumează diferențele de potențial.

 https://youtu.be/JseCBdJ1hN8 -  Bateria noastră

https://youtu.be/ml_zLC1GesM-   Construim o baterie

 

BREADBORDUL  ȘI PRIMUL CIRCUIT

În lecţiile următoare am explicat modul de folosire a plăcilor experimentale pentru circuite electronice (breadboardul).

Pentru început,au făcut cunoștință cu  cele mai importante componente electronice pasive (rezistori, condensatori, diode), legarea în serie şi în paralel a rezistorilor. Au fost învățați să recunoască valorile rezistorilor după codul culorilor sau să citească valoarea inscripționată pe ei(pe rezistorii de dimensiuni mai mari). Apoi au descoperit modul de conectare în serie și în paralel a acestora și cum să  calculeze valorile obținute prin conectarea lor în aceste moduri. Au învățat și formulele pentru conectarea în serie și în  paralel urmând  experimentarea, pe breadboard,  a unui circuit electronic simplu prin care au aflat cum se comportă un led, un condensator şi doi rezistori.

https://youtu.be/2B9lXMiSamQ  -  Lectia 1( Resistorul)

https://youtu.be/JN_4PrFvllw - Lectia  2 (Multimetrul)

https://youtu.be/H1IydhyeE50 - ”ing. REBECA”

https://youtu.be/wOFGSPplYcU- ”ing SEBI”

 BREADBORDUL - CIRCUITE II

 

Momentul cel mai așteptat și trăit intens de către  de copii a fost cel al realizării unui circuit. Conectarea componentelor pe breadbord au realizat-o conform schemei prezentate pe tablă și ținând cont de polaritatea sursei, a condensatorului și a ledului.

Am creat apoi  un circuit care conținea și un condensator electrolitic înțelegând în felul acesta rolul de ”rezervor” de curent electric atunci când se întrerupe sursa. Circuitul era format dintr-o sursă de curent continuu, 2 rezistori, un condensator electrolitic, un led și un switch(întrerupător). La acționarea switch-ului, ledul se aprindea, iar la eliberarea lui, copiii au observat că ledul nu se stinge brusc, ci își mai menține luminozitatea o anumită perioadă de timp. Acest fapt se datorează condensatorului care s-a încărcat la acționarea switch-ului, iar la eliberarea acestuia a furnizat curent electric încă o perioadă de timp. Pentru edificarea copiilor, aceștia au fost îndrumați să elimine din circuit condensatorul și să observe ce se întâmplă la eliberarea switch-ului(stingerea bruscă a ledului).

Au fost copii care au reușit experimentul din prima încercare, ajutându-i mai apoi pe ceilalți care au făcut erori de conectare a componentelor pe breadbord, mărindu-se mereu numărul celor care reușeau să realizeze circuitul corect.

https://youtu.be/BvxpUlHb0oU -  Munca de echipă(Beni –Teo)

https://youtu.be/cjb1HD5pMDA-  Breadboardul

https://youtu.be/j1NyIT6TJKU-  Condensatorul

https://youtu.be/ZEKSdTzB4-A- Un proiect reușit

 

PROIECTARE  ȘI IMPRIMARE 3D

Începând cu 15.02 am participat la două cursuri interesante  oferite de European Schoolnet Academy- ”AI basics for schools” și ”Aerospace in Class”. Așa am aflat despre  Concursul organizat de ESA și Airbus Foundation ”MOON CAMP CHALENGE” și am început să ne pregătim pentru a participa și noi.  Pentru că a venit vacanța prelungită de Paști, noi am putut să ne continuăm aceste activități de învățare trecându-le la următorul nivel.  Am proiectat pe platforma Tinkercad(pe care aveam deja conturi) adăposturi pe Lună, folosindu-ne de toate lecțiile primite de la specialiștii de la Școala de Știință și Tehnologie de la Măgurele-participare online, începând cu luna iulie a anului trecut, când am început primul curs. Acolo am auzit prima dată de cele 3 axe- XYZ și despre cum putem schimba dimensiunile acestuia după cele 3 axe. Apoi am învățat rotirea, mutarea și modificarea dimensiunilor unor obiecte 3D. Acum știam să folosim planșeta de lucru și comenzile din bara sau obiectele pe care le putem utiliza, panoul de vizualizare, butonul de + și - , despre ce înseamnă o proiecție sau o perspectivă. După ce am făcut un brainstorming, am citit și vizionat materiale despre Lună  și am făcut câteva exerciții simple de acomodare pe planșeta Tinkercad, am trecut la realizarea adăposturilor. Au lucrat în echipe de câte 2 sau 3 sincron pe Zoom și asincron,  deoarece au descoperit facilitățile pe care această platformă le oferă, respectând cerințele concursului, folosindu-și la maxim  imaginația și creativitatea. Au ieșit lucrări interesante care ne-au produs multă bucurie și satisfacție.

https://youtu.be/1DPqNgIWT-0 - O activitate de printare

https://youtu.be/SKX_4HnpBII - Profesor pentru colegii mei- Darius

https://youtu.be/4HbCYpZne-g-     

https://youtu.be/fvu7x9HIOUw     2. Darius (teacher)

https://youtu.be/c7JPls773SQ- Rebeca (teacher)

https://youtu.be/3OeUDEN45OI- Filip (project)

https://youtu.be/r5zbyrCZ4Po - Moon Camp Base (Team ”Smart Engineers” Ligia- Ioana- Teodora)

 

MICII INGINERI ÎN ACȚIUNE

          Am dorit că ceea ce am învățat să punem în practică și să ne construim și noi roboții noștri cărora să le încredințăm misiuni spațiale.

          Omenirea a visat timp de mai multe secole să cucerească spațiul. Acum sunt multe misiuni planificate și dezvoltate ca să cucerească și această frontieră. Și noi visăm la asta!! Am vrea să facem o călătorie cu mașina, dar nu pe Pământ, ci în sus, pentru a ajunge la limita între atmosfera Pământului și spațiu, la linia Karman!! Într-o oră am fi acolo. Cine știe dacă nu vom reuși într-o bună zi?!.... Ne-am gândit să construim și noi roboți care să ne ajute!! Pentru construcția lor, specialiștii din diferite domenii: inventatori, constructori, ingineri, cercetători, artiști... studiază lumea înconjurătoare, observă, experimentează, crează, analizează, testează. Noi urmăm exemplul specialiștilor. Am reușit  să construim și să programăm roboți (Lego We Do, Maqueen, UFO robot). Ne-am ajutat  de  kiturile pe care le aveam. Deocamdată  Maqueenii programați cu ajutorul calculatorului de buzunar micro:bit pot să urmărească lumina, să își modifice traseul, viteza, dar nu renunțăm la visul nostru. Ne vom folosi puterile și imaginația pentru a găsi soluții creative la problemele dificil de rezolvat. ”Dacă nu visezi cu ochii deschiși, timpul rămâne încremenit!” O. Pamuk

 

MODUL DE LUCRU

 

          La fiecare activitate, copiii lucrează în echipe de câte doi- și datorită situației pandemice, pentru a realiza împreună proiectul şi pentru a-i aduce îmbunătăţiri, dând frâu liber creativităţii şi imaginației, învăţând să colaboreze. Am avut ajutoare în desfășurarea activităților : părinți, colegi, parteneri, sponsori.  In proiectele mai complexe sau în competiţii, ei au descoperit spiritul de echipă, au învăţat să-şi asume un anumit rol în echipă şi să respecte anumite reguli.

https://youtu.be/sZyb9NSbrkU-  In ESA Laboratories

 

GÂNDURI LA FINALUL CAMPANIEI  SDC 2021

          Educația STEAM  – este  o șansă prin care reușesc să valorific interesul pe care copiii îl manifestă, în mod vizibil, faţă de tot ceea ce înseamnă lumea care ne înconjoară, tehnologia zilelor noastre, gadget-urile pe care le au aproape. Acest lucru a creat un mediu educaţional stimulativ,  dezvoltând colaborarea şi comunicarea în cadrul grupului, o atitudine pozitivă faţă de învăţare, dezvoltând capacitatea de rezolvare a problemelor și  a dus  la creşterea stimei de sine. E un mod de a canaliza curiozitatea, setea lor de cunoaștere spre învățare, spre formarea de competențe digitale, social-civice, a spiritului de inițiativă pregătindu-i pentru o învățare pe tot parcursul vieții. Astfel copiii devin creatori de tehnologie, nu doar consumatori pregătiți pentru viitor.

          STEAM  este un mod de educatie care aduce realitatea in sala de clasă, conectând diferite materii în modul în care pot schimba lumea înconjurătoare, temele proiectelor STEAM au întotdeauna la bază situații reale din viața de zi cu zi.

                                                                                         Prof. Dniela LUNGOCI
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu