vineri, 6 mai 2016

LA PAS PRIN TÂRGUL IEȘILOR


ÎN ȘCOALA ALTFEL, O EXCURSIE ALTEL!



         „O altfel de excursie”, pentru ca nu am mai plecat cu autocarul din fața școlii, ca de  fiecare dată.
Am călătorit cu trenul până în Iași, calătorie inedită pentru unii care nu au mai urcat într-un tren până acuma.






















Ajunși în Iași, dornici de a cunoaște și de a vedea cât mai multe locuri, am pornit la pas .


Primul popas l-am făcut la Biblioteca Centrală Universitară Iași „MIHAI EMINESCU”




La fiecare pas făcut prin târgul ieșilor,  întâlnim  dovezi ale istoriei neamului .




Am fost surprinși de frumusețea picturilor din Sala Pașilor Pierduți.



Pașii ne-au purtat spre Grădina Botanică prin Parcul Copou.



Am poposit apoi la Palatul Culturii 









Un ultim popas l-am făcut la Teatrul Național Iași








joi, 5 mai 2016

FERESTRE DESCHISE SPRE PONOARE...

REZERVAȚIA FLORISTICĂ ,,FÂNEȚELE SECULARE PONOARE”
                          PASIUNE
                                       OXIGEN
                                                   NATURA
                                                              ORIZONT
                                                                         ARMONIE
                                                                                      RESPECT
                                                                                                  EXPLORARE



                Platforma podișului sucevean adăpostește două rezervații floristice deosebit de interesante prin marele număr de plante pe care le cuprind, unele cu o arie de răspândire foarte largă (zona irano-turaniană). Una din aceste rezervații, situată la 9 km sud de municipiul Suceava, în dreptul satului Cumpărătura (comuna Bosanci), la 1km de șoseaua națională ce duce la Fălticeni, este cunoscută sub numele de Ponoare, ocupând un fânaț pe dealul Strâmbu în suprafață de 24,5 ha. În anul 1921, datorită bogăției floristice deosebite și a combinației unice de specii vegetale, profesorul M. Gușuleac propune ca rezervație naturală acest perimetru. Ulterior, zona a fost desemnată ca rezervație naturală de interes național prin Legea nr. 5/2000, fiind menționatã la poziția 2718 și încadrată conform clasificării IUCN (Uniunea Internațională de Conservare a Naturii) la categoria IV rezervație naturalã cu gestionare pentru habitat. Aria protejată ,,Fânețele seculare Ponoare” a fost propusã ca sit de importanță comunitară în cadrul rețelei NATURA 2000.
              Concursul se desfășoară în urma încheierii contractului de parteneriat cu Fundația Speologică Bucovina, reprezentata de dr. ing. Adrian Done si Tatiana Done și cu Agenția de Protecția Mediului, Suceava, reprezentată de Vasile Oșean, director executiv.
Prima întâlnire de lucru cu reprezentanții Agenției de Protecția Mediului Suceava și Fundației Speologice Bucovia
       În Săptămâna ALTFEL, Școala Gimnazială Ipotești, sub coordonarea consilierului educativ, prof. Cristina Airinei și a coordonatorului Programului Mondial ECO-ȘCOALĂ, prof. Mirăuți Simona, a organizat  primul eveniment din cadrul proiectului Parteneri pentru ariile protejate – Fâneţele seculare Ponoare şi Frumoasacu următoarele teme:
ü  „Ariile protejate”
ü  „Importanţa fâneţelor pentru natură şi comunitate”
ü  „Ce sunt cluburile Ranger Junior şi cum putem să ne implicăm – exemple de activităţi”.
La activitate au participat 100 de elevi din clasele V-VII, iar activitățile au fost susținute de reprezentanții celor două instituții menționate anterior.

Aflăm informații prețioase despre rezervația „Fânețele seculare Ponoare”


v La finele evenimentului, li s-a explicat ce reprezintă pentru comunitate şi pentru ariile protejate clubul Ranger Junior, cine va putea să participe şi în ce va consta concursul interşcolar.
v Clubul „Ranger Junior” cuprinde 50 de elevi, dintre care 21 se deplasează în rezevație şi participă la concursul interşcolar, alături de alte două școli.

v Concursul are ca scop implicarea elevilor într-un program cu caracter educativ pentru explorare, cunoaştere şi protecţia ariilor protejate.

v După evenimentul desfășurat în școală, membrii clubului Ranger Junior s-au deplasat, alături de custode (Agenția de Protecție a Mediului) și reprezentanții Fundației Speologice “Club Speo Bucovina”,  la Rezervația Fânețele seculare Ponoare, Suceava.


Primim informații utile despre comportamentul într-o rezervație

v Activitatea a vizat recunoașterea limitei rezervației Fâneţele seculare Ponoare prin parcurgerea ei și recunoașterea Sitului Natura 2000 Fânețele seculare Ponoare prin observare, precum și marcarea diferențelor dintre rezervație și sit.
Suntem gata să explorăm  rezervația floristică...
  • Totodată s-a realizat împărțirea elevilor (elevii din Clubul Ranger Junior) pe 3 grupe. Fiecare grup și-a ales un leader (conducator de grup), fiecare elev din fiecare grup și-a stabilit câte un rol, în funcție de abilități: de fotograf, desenator etc. Fiecare grup și-a ales un nume (exemplu: broscuța), coordonatorii proiectului urmând să le facă ecusoane cu numele lor și imaginea numelui pe care l-au ales.

v Înainte, dar şi la finalul excursiei, elevii au fost antrenaţi în diferite jocuri pentru a le trezi interesul să observe lumea înconjurătoare, să o descopere, să o înţeleagă.

v „Ghidul cu jocuri” conţine: jocuri bazate pe simţuri, jocuri de orientare în spaţiu, jocuri de rol, jocuri creative, jocuri de îmbogăţirea cunoştinţelor în domeniul naturii.




v Fiecare grupă și-a ales zona pe care o va studia. Datele obţinute şi fotografiile sunt trecute în caietele de teren– Jurnalul Rangerului Junior.


v Deoarece ieşirea din cadrul, din mediul construit presupune alte forme de comportament, în semn de respect pentru natură, s-a propus în cadrul Regulamentului, ca fiecare să aibă la el o pungă în care va aduna resturile lui - tot ce se aduce de-acasă, trebuie dus acasă; îmbrăcămintea să fie adecvată atât pentru soare/ploaie cât şi pentru teren (încălţăminte adecvată, pantaloni lungi); telefonul să fie folosit doar pentru fotografii etc. Primul exemplu va fi dat chiar de profesorul conducător al clubului

Conturare și hașurare


Conturare și hașurare

Am finalizat! Ne prezentăm!

Suntem mândri de rezultatele muncii noastre!

Jocul șarpelui

Cutia simțirilor

Cutia simțurilor

Bufnițele și ciorile

Activitățile noastre vor continua și pe parcursul vacanței de vară, iar școala cu cele mai bune rezultate va primi TROFEUL REZERVAŢIEI.

v În cadrul activităților, din proiectul “Educație în aer liber”, organizate în mijlocul naturii, copiii se confruntă cu realitatea și percep activ, prin acțiuni directe obiectele, fenomenele, anumite locuri protejate. Fiind axate în principal pe viața în aer liber, în cadrul acestor acțiuni, elevii își pot forma sentimentul de respect și dragoste față de natură, față de om și realizările sale.    
  Profesori coordonatori,
Consilier educativ, prof. CRISTINA AIRINEI
Coordonator Program Mondial ECO-ȘCOALA, prof. MIRĂUȚI SIMONA





Anexa 1 – O activitate de succes Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!

Fișa de activitate:
Numele și adresa unității de învățământ aplicante
Școala Gimnazială Ipotești, str. Bisericii, nr. 605, jud. Suceava,
Director, prof. Maria –Violeta Cercel
Director adjunct, prof. Loredana Corjuc
Nivelul/nivelurile de învățământ
Nivel gimnazial
Numărul elevilor din școală – 589
Numărul cadrelor didactice din școală - 40
Coordonatorul activității (nume și prenume, funcție, date de contact)
-          Airinei Cristina, consilier educativ, prof. de limba și literatură română, 0744980833, cristina.airinei@yahoo.com
-          Mirăuți Simona, coord. Program Mondial ECO-ȘCOALA, prof. de biologie, 0742767181, mirautibeny@yahoo.com

  1. Titlul activității
ü FERESTRE  DESCHISE  SPRE  PONOARE...
(REZERVAȚIA FLORISTICĂ ,,FÂNEȚELE  SECULARE  PONOARE”)
  1. Domeniul în care se încadrează
ü  Educație ecologică și protecție a mediului
  1. Scopul activității
Promovarea  unor zone unice, deosebite din punct de vedere peisagistic din zona Suceava prin activităţi de cunoaştere, informare şi popularizare.
  1. Obiectivele educaționale
·         Realizarea unor activităţi de documentare privind rezervaţiile din judeţul Suceava;
·         Identificarea şi documentarea privind rezervaţiile floristice;
·         Realizarea unui studiu complex al ecosistemului Ponoare (inventariere, monitorizare);
·         Realizarea unor tabere, a unor activităţi de ecologizare şi de marcare a celor trei habitate luate în studiu din cadrul rezervației;
·         Popularizarea rezervaţiei floristice Ponoare prin expoziţii fotografice.

  1. Elevi participanți: număr total de participanți, procent de participanți din numărul total de elevi din grupul țintă
     La activitatea din Săptămâna Altfel au participat 100 de elevi, 4 profesori, 4 părinți, 2 reprezentanți de la Fundația Speologică Bucovina și 2 reprezentanți de la Protecția Mediului Suceava. Procentul de participare a fost 100%.
  1. Durata și locul desfășurării activității
Activitatea s-a desfășurat astfel: 8 - 11 –  Școala Gimnazială Ipotești
                                                    11- 16 – Rezervația floristică Ponoare
  1. Descrierea activității. Descrieți pe scurt activitatea, în cel mult 5-10 rânduri, menționând elementele de succes ale acesteia (conținut, metodele, sarcini de lucru, caracter interdisciplinar, parteneriate etc.)
Activitatea interdisciplinară se desfășoară în urma încheierii contractului de parteneriat cu Fundația Speologică Bucovina, reprezentata de dr. ing. Adrian Done și cu Agenția de Protecția Mediului, Suceava, reprezentată de Vasile Oșean, director executiv.
În Săptămâna ALTFEL, coordonatorii proiectului de la Școala Gimnazială Ipotești, au organizat primul eveniment din cadrul proiectului Parteneri pentru ariile protejate – Fâneţele seculare Ponoare şi Frumoasa cu următoarele teme: ,,Ariile protejate”                  „Importanţa fâneţelor pentru natură şi comunitate”, „Ce sunt cluburile Ranger Junior şi cum putem să ne implicăm – ex. de activităţi”.
Elevii vor realiza un studiu ce are la bază inventarierea, monitorizarea speciilor specifice rezervației, completând caietul de teren cu care vor participa la concursul interșcolar.
 Activitățile desfășurate au fost deosebit de atractive, cu elemente de noutate, ceea ce  le-a stârnit interesul elevilor pentru cunoaștere, în cadrul unui studiu complex, aceștia avându-i în rol de moderatori pe reprezentanții celor două instituții menționate anterior.
După evenimentul desfășurat în școală, membrii clubului Ranger Junior s-au deplasat la Rezervația Fânețele seculare Ponoare, Suceava unde aflat limitele acesteia și au realizat activități practice în mediul înconjurător. Concursul are ca scop implicarea elevilor într-un program cu caracter educativ pentru explorare, cunoaştere şi protecţia ariilor protejate.

  1. Descrieți rezultatele obținute în urma activității
În urma desfășurării activității, elevii au conștientizat că este imperios necesar adoptarea unui comportament ecologic faţă de natură, urmărindu-se sensibilizarea acestora cu privire la frumosul din natură;
De asemenea, s-a urmărit formarea capacităţii elevilor de a coopera în realizarea diferitelor sarcini (fiind activi, toleranţi, responsabili, atenţi şi la părerile celorlalţi).
Manifestarea iniţiativei personale şi dezvoltarea încrederii în forţele proprii (prin propuneri, acţiuni ) s-a constatat pe tot parcursul activității.

  1. Precizați dacă elevul/profesorul/părinții și-au manifestat dorința de continuare a acestei activități și modalitatea în care puteți asigura acest lucru.
Sigur că da! Este dorința tuturor! Câti elevi sau profesori au șansa de a explora o rezervație naturală? Continuăm proiectul până în luna septembrie,  atunci când are loc evaluarea acestuia.
  1. Motivația propunerii activității ca fiind cea mai... (maximum ½ pagină): argumente ale cadrelor didactice, elevilor, părinților.
Considerăm această activitate ca fiind reprezentativă pentru școala noastră întrucât impune o abordare interdisciplinară și intercurriculară, inovativă ce stimulează potențialul fiecărui elev implicat, oferind o nouă perspectivă de învățare.
Curiozitatea tuturor a fost stârnită de faptul că rezervația se află în apropierea localității noastre, ceea ce face și mai înverșunată dorința de cunoaștere, descoperire, explorare și popularizare a acestei zone protejate de lege.
Mărturiile elevilor, ale cadrelor didactice și ale părinților au garantat succesul acestei activități; aceștia și-au manifestat dorința de implicare și colaborare în cadrul proiectului, precum și disponibilitatea  de a continua și în vacanța de vară incursiunea în tainicul tărâm al naturii pure.
A existat o coerență între scop-obiective-rezultat, impactul a fost unul major asupra unității de învățământ, proiectul este sustenabil, iar reprezentanții celor două instituții partenere – Agenția de Protecția Mediului, Suceava și Fundația Speologică Bucovina- au conferit un plus de valoare acestei activități.

B. Atașați cele mai relevante mărturii ale elevilor/profesorilor/părinților referitoare la activitatea propusă.
- ,,Ne dorim implicarea în diverse proiecte educaționale ce au ca scop promovarea imaginii școlii noastre, iar acest proiect oferă posibilitatea descoperirii secretelor din rezervațiile naturale ale Bucovinei cu cu care ne mândrim.”(director, prof. Violeta Cecel)

- ,,Am primit cu mare entuziasm ideea de a participa la un astfel de proiect deoarece oferă numeroase ocazii abordărilor interdisciplinare ce fac conținuturile învățării nu doar mai complexe, ci și mult mai interesante și atractive pentru elevi. Avem oportunitatea să pășim în tainicul tărâm al naturii pure, așa că...avem ferestrele deschise spre Ponoare!” (prof. lb. și lit. română, Cristina Airinei)

-  ,,Activitățile în mijlocul naturii au trezit în inima copiilor acea dorință de explorare și descoperire a frumeseților naturii, de respect fașă de natură, au trezit o conștiință ecologică adecvată, o schimbare de atitudine. Educația ecologică este cea mai eficientă metodă de conservare a naturii”. (prof. de biologie, Mirăuți Simona)

- ,,O activitate interesantă, inedită, care îi implică pe elevi în mod activ în acțiuni de protejare a mediului înconjurător.” (prof. Adochiței Adriana)

- ,,Mie mi-a plăcut foarte mult că mi-am îmbogățit cunoștințele, cunoscând noi specii de plante și animale.” (Cozmiuc Ovidiu)

- ,,E interesant  să observi evoluția plantelor în diferite perioade... nu am mai făcut asta niciodată.” (Naomi Chindriș)

- ,,Îmi place să fotografiez și aici am șansa să deprind tehnica fotografierii, folosind aparate profesionale” (Boca Sebastian)

- ,,Pe mine m-a inspirat ieșirea în natură, acolo e un loc minunat, potrivit pentru creație literară. Îmi place să scriu și participarea la acest proiect mă ajută foarte mult, e o muză pentru mine.”(Bodnariuc Delia)


- ,,Multumim doamnelor profesoare care s-au implicat în desfășurarea acestui proiect, oferindu-le posibilitatea copiilor noștri de a pătrunde într-o rezervație naturală, atât de aproape de satul nostru” (Albu Gabriela, părinte)


luni, 2 mai 2016

PRMII PAȘI SPRE GIMNAZIU

Elev de gimnaziu pentru o zi

„ Educația este ceea ce supraviețuiește după ce tot ce a fost învățat a fost uitat.” Burrhus Frederic Skinner


      Cu toate realizarile obtinute pana in prezent, cu toate eforturile si cu toata stradania depusa de marea majoritate a cadrelor didactice – invatatori si profesori – de a apropia activitatea didactica a clasei a IV-a de cea a clasei a V-a si reciproc , cu toate rezultatele bune dobandite, continua sa ramana diferente, care determina existenta unui prag, de diferite dimensiuni, intre cele doua trepte de invatamant.


lecția de muzică

la ora de biologie

           Se pune atunci intrebarea fireasca: ce-i de facut pentru a evita aceste diferente, astfel incat randamentul scolar sa cunoasca o imbunatatire continua, care nu este decat expresia cerintelor programei scolare si in acelasi timp progresul societatii in care traim.




             În  vederea  integrării  cu  succes  a  elevilor de clasa a IV-a  în  clasa  a V-a , se  impune  ca  personalul  didactic din  învăţământul  primar  şi  din  învăţământul  gimnazial  să  conlucreze  pentru  asigurarea  continuităţii  procesului  de  instruire  şi  de educare, cu  efecte  pozitive  pentru  adaptarea  elevilor  la  activitatea  şcolară specifica gimnaziului şi pentru  succesul  acestora.

 .

                Se  impun  aşadar  acţiuni  de  conlucrare  a  învăţătorilor  cu  profesorii diriginti  pentru  a realiz„sudura”  celor  două  cicluri  de  învăţământ  şi   autentică  continuitate   procesului  instructiv - educativ, dar  şi   activităţi  comune  ale elevilor, organizate  în  scopul  familiarizării  scolarilor din clasa a IV-a  cu  activitatea caracteristica ciclului gimnazial.

rezolvăm exerciții de matematică


pătrundem în tainele literaturii

rezolvăm probleme de matematică

aflăm lucruri noi despre plante


o oră de limba și literatura română la fel ca în gimnaziu